verkligen att alla tidskrifter

Labi1995
Posts: 147
Joined: Wed Apr 17, 2019 9:43 am
Gender: Female
Contact:

verkligen att alla tidskrifter

Postby Labi1995 » Thu Aug 22, 2019 4:25 am

Ett av de viktigaste argumenten som m?nga framf?r f?r att k?ra barfota eller i minimalistiska skor ?r att det minskar risken f?r skador. ?ven om jag trendar mot minimalism i mina egna skopreferenser, kommer jag dock att vara helt ?rlig och erk?nna att ingen studie har Nike Air Max 90 Femme bekr?ftat att barfota / minimalistisk k?rning faktiskt minskar skadorna hos l?pare (p? samma s?tt som jag vet har ingen studie visat att modern , h?gteknologiska skor g?r det heller). Med tanke p? detta, var kommer denna tro p? den skada som reducerar kapaciteten f?r barfota / minimalistiska l?par ifr?n? I avsaknad av studier som unders?ker kopplingen mellan skor / minimalistiska skor / brist p? skor och skadorisk, vad vi sitter kvar med ?r anekdotiska bevis - m?nga l?pare har rapporterat att ?vervinna gamla eller nagande skador genom att kasta sina skor eller springa i en minimalistisk sko som Vibram Fivefingers. Men f?r alla l?pare som rapporterar att de botas av gamla l?pskador, ?r ett till synes lika stort antal barfota / minimalistiska l?pare buktade f?r skador som den fruktade "toppen av fotsm?rta" eller metatarsal stressfrakturer. Det ?r mycket m?jligt att m?nga av dessa skador beror p? att m?nniskor g?r f?r mycket f?r tidigt i en sko som deras kropp helt enkelt inte ?r anpassad till, och det ?r d?rf?r sv?rt att veta om dessa skador fortfarande skulle intr?ffa om en l?ngre, enklare anpassningsplan f?ljdes. Det ?r ocks? m?jligt att vissa m?nniskor helt enkelt inte kan tolerera att springa barfota eller i en mycket minimal sko p? grund av den unika strukturen i kroppen (m?nsklig variation ?r v?ldigt verklig, det tror jag helt klart). Snarare ?n att st?lla sig f?r den st?rre skadedebatten f?r mycket h?r vill jag fokusera p? bara en aspekt - varf?r verkar vissa l?pare ?vervinna skador efter att ha g?tt ?ver till barfota / minimalistiska? En av de saker som m?nga m?rker n?r de byter till en barfota / minimalistisk k?rstil ?r att deras steg b?rjar f?r?ndras. Typer av observerade f?r?ndringar inkluderar en f?r?ndring i fotsp?r fr?n h?l till mitten / framfoten, en kortare steg och en snabbare oms?ttning. Jag har tyv?rr aldrig tagit sig tid att r?kna min stegfrekvens innan jag gick minimalistisk, men min mening ?r att min har ?kat, och 3 senaste m?tningar (p? olika k?rningar) s?tter mig alla p? en kadens p? 180 steg / minut. Det ?r sv?rare att m?ta stegl?ngden, men slitm?nstren p? mina skor antyder att min h?lstrejk har minskat avsev?rt, och jag kan tydligt s?ga att jag landar antingen mittfoten eller framfoten n?r jag springer i min Vibram Fivefingers (jag brukar v?xla mellan de tv? fotsp?r medan jag springer i dem). Samma typer av observationer noteras upprepade g?nger av l?pare som g?r omkopplaren. Ge ovanst?ende kanske man antar att ett av de s?tt som barfota / minimalistiska kan hj?lpa vissa m?nniskor ?r att det underl?ttar en f?r?ndring i springande g?ng och att f?r?ndring i p? n?got s?tt f?rb?ttrar problem som orsakade problem f?r vissa m?nniskor. Efter den l?nga introduktionen ?r det h?r studien av Dr. Bryan Heiderscheit och kollegor vid University of Wisconsin som det h?nvisas till i titeln kommer in. Jag kommer fr?n b?rjan att s?ga att jag inte har l?st studien ?nnu (jag f?rs?ker f? h?lla fast vid det - jag ?nskar verkligen att alla tidskrifter var ?ppen ?tkomst!), men det har rapporterats om av tv? personer som har ?sikter jag respekterar: Alex Hutchinson p? Sweat Science och The Globe and Mail och Amby Burfoot p? Peak Performance Blog.In i ett n?tskal, studerade Heiderscheit effekterna av stegfrekvens (b?de ?kad och minskad) p? g?ng hos 45 fritidsl?pare. De fick varje l?pare att k?ra (i sina egna skor) p? ett l?pband med steghastigheter b?de 5% och 10% under (l?ngsammare kadens) och h?gre (snabbare kadens) deras f?redragna stegfrekvens. Vad detta visar ?r att springa med en Nike Air VaporMax Donne snabbare kadens / h?gre stegfrekvens minskad belastning p? kn? och h?ft, vilket m?jliggjorde en j?mnare transport av masscentrumet (mindre vertikal sv?ngning), f?rkortade stegl?ngden och skapade mindre bromsimpuls. Allt detta ?r mycket intressant och verkar ge en m?jlig f?rklaring till varf?r ?tminstone vissa l?pare kan ?vervinna skador genom att g? barfota / minimalistiska. Resonemanget g?r s? h?r: anta att en l?pare har en historia av kn?- eller h?ftskada och beslutar att g?ra en radikal f?r?ndring och dike sina skor eller b?rja springa i n?got mycket minimalt.


Return to “Advertising”